W szpitalu okreÅ›lono prawa pacjenta zgodnie z „UstawÄ… z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta”. PeÅ‚ny tekst „Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta” dostÄ™pny jest w punkcie pielÄ™gniarskim, a wersja skrócona wywieszona jest na tablicy informacyjnej w oddziaÅ‚ach.
Pacjent ma prawo do:
1 świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
2 informacji o swoim stanie zdrowia,
3 zgÅ‚aszania dziaÅ‚aÅ„ niepożądanych produktów leczniczych,
4 zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielajÄ…ce Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych, informacji zwiÄ…zanych z nim, w szczególnoÅ›ci z jego stanem zdrowia,
5 wyrażenia zgody lub odmowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych,
6 poszanowania intymnoÅ›ci i godnoÅ›ci, w szczególnoÅ›ci w czasie udzielania Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych,
7 leczenia bólu,
8 dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych,
9 zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
10 poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
11 opieki duszpasterskiej,
12 przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
Pacjent w oddziale/klinice może otrzymać ulotkę informacyjną z prawami pacjenta.
Pacjent lub jego przedstawiciel może zgłosić naruszenie praw do:
- bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych;
- Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego.
W razie niezadowalajÄ…cego zaÅ‚atwienia sprawy zwrócić siÄ™ o jej rozpatrzenie do:
- Sekcja Skarg i Wniosków NFZ w Olsztynie;
- Biuro Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie.
Informacja w sprawie skÅ‚adania i rozpatrywania skarg i wniosków
Dyrektor Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Olsztynie
dr hab. Bogdan Włodarczyk, prof. UWM
Al. Warszawska 30, 10-082 Olsztyn
PrzyjÄ™cia interesantów po wczeÅ›niejszym potwierdzeniu
w czwartek w godzinach 9.00-11.00
tel. 89 524 53 54
Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta:
Joanna Paszko
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Telefoniczne skÅ‚adanie skarg i wniosków
poniedziałek 13:00-14:00
środa 15:00-16:00
tel. 739 903 347
Sekretarka: poniedziałek-piątek - 7:00-14:30
tel. 89 524 56 78
Sekcja Skarg i Wniosków NFZ w Olsztynie
ul. Głowackiego 14, 10-448 Olsztyn
tel. 800 190 590
adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
godziny pracy: poniedziałek 8.00-18.00
wtorek- piÄ…tek 8.00-16.00
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa
Sekretariat: tel.: (22) 532 - 82 - 43
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
PrzyjÄ™cia interesantów w Biurze:
poniedziaÅ‚ek – od 9.00-18.00
wtorek – piÄ…tek – od 9.00 do 15.00
Ogólnopolska bezpÅ‚atna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta:
tel. 800 190 590
czynna pon. - pt. w godz. 8.00 - 18.00
Pacjent przebywajÄ…cy w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym w Olsztynie ma obowiÄ…zek:
1 Przestrzegać zasad zawartych w Regulaminie Organizacyjnym USK w Olsztynie, dostępnym na stronie internetowej Szpitala.
2 Przestrzegać wskazówek i indywidualnych zaleceÅ„ personelu medycznego w zakresie stosowanej terapii, diagnostyki, rehabilitacji i pielÄ™gnacji oraz w sprawach organizacyjno-administracyjnych.
3 Stosować się do zleconej diety.
4 Przestrzegać zakazu wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych oraz palenia papierosów, zakazu gier o charakterze hazardowym.
5 Przestrzegać zakazu obrotu, posiadania i używania narkotyków i/lub Å›rodków odurzajÄ…cych, i/lub substancji psychotropowych lub innych podobnie dziaÅ‚ajÄ…cych.
6 Przestrzegać zasad higieny osobistej oraz porządku w sali chorych.
7 Szanować mienie Szpitala, nie manipulować przy aparaturze medycznej i innych urządzeniach.
8 Przestrzegać zakazu opuszczania oddziaÅ‚u/szpitala bez zgody personelu medycznego oraz przebywać w sali w porach obchodów lekarskich, zabiegów leczniczo-pielÄ™gnacyjnych i w czasie wydawania posiÅ‚ków.
9 Stosować siÄ™ do przepisów o bezpieczeÅ„stwie, higienie i zagrożeniu pożarowym.
10 Przestrzegać ciszy nocnej od godziny 22.00 do godziny 6.00. Uszanować prawo do wypoczynku pozostaÅ‚ych pacjentów.
11 Odnosić siÄ™ kulturalnie do innych pacjentów i personelu Szpitala.
12 Powiadomić lekarza o przyjmowanych lekach i nie przyjmować leków / suplementów diety bez zlecenia lekarza.
13 Przestrzegać zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Zasady odwiedzin
1 Odwiedziny pacjentów przebywajÄ…cych w szpitalu mogÄ… odbywać siÄ™ codziennie, bez ograniczeÅ„.
2 W II Oddziale Klinicznym Anestezjologii i Intensywnej Terapii odwiedziny odbywają się po ustaleniu z lekarzem zabezpieczającym prace oddziału.
3 Dyrektor szpitala może czasowo wstrzymać odwiedziny w oddziaÅ‚ach/klinikach ze wzglÄ™dów epidemiologicznych wydajÄ…c zarzÄ…dzenie wewnÄ™trzne.
4 Odwiedziny pacjentów nie mogÄ… dezorganizować pracy oddziaÅ‚u oraz naruszać praw innych pacjentów do poszanowania intymnoÅ›ci, ciszy i spokoju.
5 W przypadku braku możliwoÅ›ci odwiedzin pacjentów w salach chorych personel medyczny oddziaÅ‚u/kliniki organizuje inne wyznaczone miejsce umożliwiajÄ…ce zapewnienie możliwoÅ›ci odwiedzin pacjenta.
6 Pacjenta jednoczasowo mogą odwiedzać 2 osoby.
7 OdwiedzajÄ…cym zabrania siÄ™:
* Wnoszenia i używania na terenie szpitala napojów alkoholowych, Å›rodków odurzajÄ…cych.
* Przebywania w stanie nietrzeźwym.
* Palenia tytoniu na terenie szpitala.
* Dostarczania produktów spożywczych niezgodnych z zalecanÄ… dietÄ….
* Manipulowania urzÄ…dzeniami, instalacjami elektrycznymi, wentylacyjnymi, grzewczymi oraz aparaturÄ… medycznÄ….
* Stosowania u pacjentów szpitala Å›rodków i metod leczniczych bez wiedzy i zgody personelu medycznego.
* Siadania na Å‚óżkach szpitalnych.
* Wprowadzania i przynoszenia jakichkolwiek zwierzÄ…t.
8 Nie wolno oddalać się z pacjentem poza oddział/klinikę bez wiedzy i zgody personelu medycznego.
9 Nie przestrzeganie powyższych zasad i/lub zaleceÅ„ personelu skutkuje wydaleniem osób odwiedzajÄ…cych poza teren szpitala i ponoszeniem odpowiedzialnoÅ›ci zgodnie z powszechnie obowiÄ…zujÄ…cym prawem.
Zasady pobytu pacjentów w stanach terminalnych
1 Szpital w miarę możliwości organizacyjnych (lokalowych) zapewnia pacjentowi salę jednoosobową.
2 W przypadku braku możliwoÅ›ci zapewnienia jednoosobowej sali, personel oddziaÅ‚u wydziela miejsce, które umożliwia nieskrÄ™powany kontakt z pacjentem.
3 Rodzina może przebywać całodobowo z pacjentem w stanie terminalnym.
4 Rodzina chorego może uczestniczyć w czynnościach pielęgnacyjnych wykonywanych w szpitalu.
5 Zabiegi i czynności pielęgnacyjne wykonywane są z poszanowaniem intymności i godności pacjenta.
6 Personel medyczny sprawuje opiekÄ™ ze szczególnÄ… starannoÅ›ciÄ…, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami i aktualnÄ… wiedzÄ… medycznÄ…, z zachowaniem zasad etyki zawodowej.
7 Personel oddziału tworzy atmosferę bezpieczeństwa, spokoju i opanowania.
8 Personel okazuje wyrozumiałość i empatię wobec chorego i jego rodziny.
9 Szpital zapewnia opiekÄ™ psychologa dla chorego i jego rodziny.
10 Szpital zapewnia opiekÄ™ duszpasterskÄ….
11 Personel oddziału udziela wsparcia rodzinie po śmierci pacjenta.
Zasady wglądu do własnej dokumentacji medycznej
1 Dokumentacja medyczna może być udostępniana:
- pacjentowi
- przedstawicielowi ustawowemu
Po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana:
2 Dokumentacja medyczna na życzenie pacjenta jest udostępniana do wglądu w miejscu
udzielania świadczeń zdrowotnych w obecności lekarza i/lub pielęgniarki.
3 Pacjent ma zapewnioną możliwość sporządzenia notatek lub zdjęć z przeglądanej dokumentacji medycznej.
Zasady sprawowania dodatkowej opieki nad pacjentem przez osoby bliskie
1 Dodatkowa opieka może być sprawowana przez osobę wskazaną przez pacjenta (rodzina, osoba bliska, przedstawiciel ustawowy).
2 Szpital nie ponosi kosztów i nie pobiera opÅ‚at z tytuÅ‚u prawa do dodatkowej opieki pielÄ™gnacyjnej.
3 Dodatkowa opieka nie może dezorganizować pracy oddziaÅ‚u. Dopuszcza siÄ™ ograniczenie opieki ze wzglÄ™dów epidemiologicznych – decyzjÄ™ wydaje Dyrektor Szpitala.
4 Na obecność opiekuna na sali wieloosobowej muszą wyrazić zgodę pozostali pacjenci.
5 Opiekun zobowiÄ…zuje siÄ™ wspóÅ‚pracować z zespoÅ‚em terapeutycznym i zgÅ‚aszać niepokojÄ…ce dolegliwoÅ›ci.
6 Pielęgniarka dyżurna edukuje opiekuna co do zakresu pielęgnacji, rehabilitacji i sposobu odżywiania.
7 Zakres dodatkowej opieki obejmuje:
- zaspokojenie potrzeb biologicznych m.in.: pomoc przy karmieniu, podawanie pÅ‚ynów (z pominiÄ™ciem pacjentów nieprzytomnych i z dysfagia),
- zaprowadzenie do toalety, podanie basenu, kaczki,
- zaspokojenie potrzeb emocjonalnych m.in.: rozmowa, czytanie, okazanie wsparcia psychicznego,
- podstawowe zabiegi higieniczno – pielÄ™gnacyjne m.in.: toaleta ciaÅ‚a - pielÄ™gnacjÄ™ skóry, obcinanie paznokci, golenie, zmiana pielucho-majtek, czesanie, toaleta jamy ustnej; zmianÄ™ bielizny osobistej i poÅ›cielowej,
- utrzymanie porzÄ…dku na stoliku przyÅ‚óżkowym i w szafce z rzeczami osobistymi pacjenta,
- uruchamianie pacjenta: zmiana pozycji ciaÅ‚a w Å‚óżku, pomoc przy chodzeniu.
8 Zakres opieki może być indywidualnie rozszerzony za zgodą Lekarza Kierującego Oddziałem / Pielęgniarki Oddziałowej.
9 Osoba opiekujÄ…ca siÄ™ pacjentem powinna:
- stosować się do zaleceń personelu medycznego, obowiązującego Regulaminu Organizacyjnego Szpitala,
- opuścić salę podczas obchodu lekarskiego,
- nie wykonywać zabiegów pielÄ™gnacyjnych u innych pacjentów.